Besøg i DSBs Lokomotivremise i Roskilde d. 23. Januar 2008.

En spændende aften i dampkraftens tegn.

Synsindtryk fra remisen.
Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede
Et af de flotte og meget velholdte lokomotiver i remisen. Det var meget vanskeligt af få et foto af et helt lokomotiv da der fyldt til randen med værktøj, maskiner og reservedele i hele remisen. Viggo, foran styrehuset til en Litra H maskine. Sådan ser der så ud inde i en lokomotivkedel, et sjældent syn for almindelige togpassagerer. Disse stænger og arme kaldes: Gangværket. De er blandt de vigtigste dele i drivsystemet på et lokomotiv. Der fyres, men kun på skrømt. Et kig ind i et forbrændingskammer.
Lidt småting fra hylde 2.
Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede
Lidt håndværktøj. Bemærk at den lille nøgle til højre er en 55 millimeter. Lokomotiver i tre generationer. Selv det nyeste af dem er temmelig gammelt. Et modeltog efter forbilledet Odin. En skitse af Odin. Endnu en model at Odin. Odin ved Klampenborg station ca. 1866
ODIN af idag.
Danmarks Jernbanemuseum er gået i gang med et stort kopiprojekt. Der er støbt hjul i Polen, de første sideplader er dukket op i fin stand, og togfolk i Roskilde tager sig af akslerne - og der er bestilt krumtap og kedelelen er kommet hjem. Man er i fuld gang med at genskabe et futtende klenodie, Danmarks første lokomotiv, helt ned i de allermindste detaljer. Lokomotivet, der en smuk sommerdag i 1847 kørte den første officielle jernbanetur mellem København og Roskilde, genopstår i levende live.
Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede Klik for bedre billede
Et nærbillede af den nyfremstillede bundramme til ODIN. Nye Hjul. Ny kedel til ODIN. Nærbillede af den nye kedel.
Lidt historie.
Lørdag den 26. juni 1847 blev den første jernbanestrækning i kongeriget Danmark indviet. I den forbindelse havde Sjællandske Jernbane-Selskab købt fem damplokomotiver hos Sharp Brothers & co. i Manchester til at varetage driften på strækningen København-Roskilde. Efter banens forlængelse til Korsør kom maskinerne også til Vestsjælland. I 1860erne blev tre af lokomotiverne ombygget og blev efterfølgende brugt på blandt andet Klampenborgbanen. Først i 1888 blev det sidste lokomotiv udrangeret.

Der findes ikke originale tegninger til det historiske Odin-lokomotiv, som består af lokomotivet og tender - en kulvogn med vandtank.
I mere end to år har engelske togingeniører fra museet i Manchester arbejdet på, at finde tekniske enkeltheder om det historiske lokomotiv, der kan danne grundlag for den teknisk redegørelse, helt ned i de mindste detaljer.
Lige fra formen på damp-fløjten kommer det til at ligne det originale lokomotiv. At få den revolutionerende "kørende dampmaskine" til Odense, er en gammel drøm, der realiseres for museumschefen.
- Lokomotivet Odin bliver køreklar, så det kan køre passagererne tilbage i tiden, mellem Dronning Louises station og Åløkke Allé - og retur.
Det eneste sted, man går på kompromis med den historiske kendsgerning er, at Odin skal køre på kul. I 1847 kørte det på koks.
- Det bliver en kompliceret opbygning. Målet er, at Odin afleveres til museet i løbet af fire år.